Woorden, gebaren, mimiek: ze spelen allemaal een rol bij het voeren van gesprekken. Of je nou ondernemer, directeur, manager of verkoper bent: een groot deel van de dag ben je met het voeren van gesprekken bezig.

Daarom is het thema bij Commercium regelmatig: gesprekken voeren en wat wil je met die gesprekken bereiken?

In ieder bedrijf gaat het om samenwerken: een samenspel tussen mensen in één systeem. Samenwerken betekent gesprekken voeren om informatie uit te wisselen en overleg te hebben met elkaar. Willen we dat goed doen, dan is het belangrijk dat we informatie goed kunnen overbrengen en de informatie die we ontvangen, op de juiste manier vertalen.

Daar gaat het vaak mis. We houden er te weinig rekening mee dat een belangrijk deel van het gesprek onder de oppervlakte van het thema verloopt. Maar juist op dat niveau geven we het grootste deel van onze signalen af. Hoe we door andere gezien willen worden en hoe we de omgang met elkaar voorstellen. Beoordeel het gesprek niet alleen inhoudelijk, maar let ook vooral op wat je hebt bereikt. In een gesprek ben je altijd als totaal mens betrokken. Het verstand, je gevoel en het hoofd doen allemaal mee.

Ria van Tol, Commercium Business Expertise